joi, 25 februarie 2010

Inca de pe vremea cand eram student am un respect deosebit pentru profesorul R.S., adica pentru munca lui de cercetare care, spre bucuria mea i-a adus prestigiu. Insa ceea ce ma leaga de el sunt convingerile despre rolul frumosului in natura si despre ontologie. Trebuie sa recunosc faptul ca mereu l-am considerat un model si m-am transformat incetul cu incetul intr-un discipol care il urma la toate cursurile chiar daca nu erau din domeniul meu de activitate. Acum doi ani am fost invitat de profesor la cabinetul sau; mirat am dat fireste curs invitatiei si m-am prezentat la ora si data fixata cu o solemnitate si o gravitate de care acum rad. Si a ras si el cand m-a vazut timid si imbujorat asteptand la usa. `Dragul meu` asa obisnuia sa mai se adresezese in fara orelor de curs` te rog, intra, pentru dumneata nu exista usi inchise` nu ne tutuia niciodata, mereu ne arata consideratie si bunavointa chiar si cand noi nu faceam acelasi lucru. Am intrat in cabinetul blindat cu carti asezate in dezordine pe rafturi sau pe mocheta, biroul nu avea o soarta mai fericita, profesorul fiind nevoit sa indeparteze doua teancuri de carti ca sa ma poata vedea. ` Ia loc dragul meu, ia loc, nu fi asa crispat, nu ti se potriveste. Nu suntem straini. Gresesc poate?` Isi punea aceasta intrebare retorica de fiecare data, chiar si in timpul cursurilor care erau fara cusur , intrebare la care eu am raspuns odata prin` Nu-mi dau seama inca`  fiind in primul an si crezand ca el doreste sa obtina un raspuns. Nu s-a suparat mi-a zambit putin ironic si mi-a spus `Fa-mi placerea, dragul meu, anunta-ma cand iti dai seama. ` m-am simtit foarte rusinat atunci. Si...nici acum nu gresea, intr-adevar nu eram straini doar ca eu nu indrazneam sa ma gandesc la posibila egalitate. Continuand profesorul imi declara serios ` Dragul meu, vezi dumneata, noi nu am avut suficiente ocazii sa ne cunoastem mai bine dar eu am observat la dumneata ca esti un cautator` Deschid ochii mai mari de parca cu ei as fi putut auzi mai bine ` Cautator domnule profesor?` ` Cautator, fara doar si poate, cautator...desigur ca acum te intrebi, cautator de ce anume. Iata eu iti voi raspunde, dar mai intai propun sa bem ceva. ` ` Sa bem...stiti..euu.` `Stiu ca nu stiu nimic, dragule, stiu doar ca ma vei mahni foarte daca refuzi.` ` Eu de 30 de ani nu beau decat tuica de pruna, stii, romaneasca pentru ca imi intareste sanatatea. Nu stiu dumneata ce obisnuiesti dar fa-mi placerea.` Si fara sa mai astepte raspuns a scos o sticla mica dintr-un dulap si a turnat in doua paharele `Sa ciocnim, dragule, sa ciocnim pentru...dumneata` Am ciocnit si profesorul a baut dintr-o data continutul paharului asezandu-l pe birou cu un `ahh` in vreme ce eu nici nu gustasem din el. ` Sa trecem, dragul meu, la ceea ce nu aduce aici. Iata, asistentul meu a renuntat din motive care nu au importanta si nu are cine sa se ocupe de studenti la unele cursuri si mai ales la seminarii. Eu, retinut fiind de probleme specifice cercetarilor mele nu pot fi mereu in amfiteatre, de aceea vroiam sa te intreb daca nu ti-ar face placere sa fii dumneata noul meu asistent. Nu va fi nevoie sa fii examinat de comisie dupa obicei, recomndarea mea va fi suficienta, nu e nevoie sa imi raspunzi acum, in loc de raspuns astept sa te prezinti luni la cursul de Estetica sau...nu.` Nu puteam sa spun nimic, eram stupefiat `Domnule profesor eu...nu sunt pregatit, am terminat acum doi ani si...` ` Dragule, dragule, te rog, sa nu ne impiedicam de aceste mici detalii, pentru dumneata nu exista usi inchise. Vei primi de la mine materiale ca sa iti amintesti si in rest iti dau mana libera sa tii prelegerile cum doresti.` Mirarea ma stapanea inca dar nu era suficient de puternica pentru a-mi anihila inteligenta asa ca ` Domnule profesor, consider o mare onoare aceasta oferta si voi incerca sa ma ridic la inaltimea asteptarilor dumneavoastra` ` Minunat dragule, minunat. Iata aici am cateva carti care iti vor improspata memoria. Te astept luni, daca nu ajung incepe fara mine. Au revoire, dragul meu.` Am studiat infrigurat cartile totata saptamana si ma-m pomenit lunea urmatoare in fata studentilor, evident fara profesor care de la inceput intentionase sa ma lase singur. De atunci predau in fiecare luni cursul de estetica, si tin seminariile si tot de atunci asez intai geanta pe scaun si abia pe urma ma asez eu insumi. Iata-ma si astazi incepand cu cuvintele imprumutate tot de la profesor ` Data trecuta am vorbit despre,...` 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu